Moos' Music Movies & More
roar 2012 album top 10
- The Kik - Springlevend
- Django Django - Django Django
- Kraantje Pappie - Crane
- Enter Shikari - A Flash Flood of Colour
- Baroness - Yellow & Green
- Royal Republic - Save the Nation
- Husky - Forever So
- Howler - America Give Up
- Morning Parade - Morning Parade
- Oberhofer - Time Capsules II
Dan de eigenlijke top 10, altijd moeilijk om een jaarlijstje te maken, zeker als het gaat om albums. Ik luister verschillende soorten muziek als er een bepaalde stemming heerst. Daarom is mijn selectie vrij divers geworden. The Kik hoort op de eerste plaats, wat een goede plaat. Fris maar toch bekend, leuke teksten en catchy feel good muziek. De rest van het lijstje zijn vooral debuutalbums waardoor zo'n plaat je direct bij blijft. Vooral nadat je een concert van de bewuste bands hebt bezocht. Singles als 'Default' van Django Django, 'Under the Stars' van Morning Parade en mijn favoriete single van 2012 'History's Door' van Husky wekken interesse naar meer.
Royal Republic volg ik al vanaf het prille begin en met Save the Nation beschikken ze over een knappe tweede plaat. Enter Shikari is voor mij de creatieve comeback van het jaar terwijl Kraantje Pappie zich binnen no time heeft opgewerkt als een van de beste rappers in Nederland. Howler en Oberhofer kom je plots via via tegen. Naast een opmerkelijk optreden van beide te hebben meegemaakt blijft hun studiowerk in je hoofd hangen. Baroness heb ik ten slotte op dezelfde wijze leren kennen maar nog niet live gezien. De mannen hebben afgelopen zomer een tragisch ongeluk gehad met hun tourbus waardoor een hoop festivals moesten worden afgezegd. Deze gasten zien we volgend jaar zeker terug.
http://www.roarezine.nl/wp-admin/post.php?post=53903&action=edit
Film Top Tien 2012
1. Skyfall is niet de uitgesproken nummer één maar komt wel bovenaan in een jaar vol sterke films. Met Daniel Craig boeide Bond me niet meer. Het is vooral hij die van Skyfall een pareltje maakt. In de perfecte Bondfilm (pure actie, straffe slechterik, fraaie titelsong) laat hij alle ingrediënten zien van een moderne 007.
2. Seven Psychopaths heeft met de grote releases zijn weg nog niet helemaal gevonden naar de bioscopen maar is wel een dikke aanrader. Een topcast (Colin Farrell, Cristopher Walken, Woody Harrelson, Sam Rockwell en Tom Waits) mogen min of meer zelf bepalen hoe de film over hondenontvoerders verder afloopt. Denk aan Tarantino en de Coen Brothers .
3. De Marathon Plan C leek voor mij lange tijd de beste Nederlandse film van het jaar te worden. Toen kwam De Marathon eind oktober in de zalen. Gehuild en gelachen heb ik bij deze pakkende film over vier jongens en hun garage die ze willen redden door de Marathon van Rotterdam te lopen.
4. Dark Knight Rises is een prachtig einde van Nolan's Batman trilogie. Het heeft enkel het probleem dat het vergeleken wordt met Dark Knight. Een verloren vergelijking. Rises brengt met een te lange speelduur en flauwe humor enkele minpunten maar zorgt door een goede cast en krachtige afwisselingen tussen drama en actie voor een bevredigend einde.
5. Ted is een onwaarschijnlijk verhaal over een man en zijn levende Teddybeer. Naast de thunderbuddies for life krijgen we ook hun idool Flash Gordon veelvuldig in beeld! De Queen soundtrack inclusief!
6. the Avengers, de film waar ik het meeste heb naar uitgekeken. De film heeft me allesbehalve teleurgesteld. Zo veel helden, waarvan Hawkeye me het meeste beviel, zorgen dat elke scène knalt. Is het niet door de snedige dialogen tussen Thor, Iron man, Hulk en Captain America onderling dan wel de fenomenale actie.
7. Looper is de mindfuck van 2012. Een verhaal over één persoon die een gevecht aangaat op leven en dood met zijn oudere ik. Het levert heel wat memorabele scènes op die net als bij Joseph Gordon-Levitt af en toe zorgen voor een frons op je gezicht.
8. End of Watch maakt gebruik van het find footage principe. Met handy cams volgen we twee agenten in de achterbuurten van South Central LA. Elke dag is weer een avontuur voor het jonge duo en dat krijgen we op indringende wijze te zien. De soundtrack zet de juiste toon.
9. Expendables 2 is gelukkig veel beter dan deel één. Het heeft uiteraard dezelfde ingrediënten maar Sly liet de regie deze keer over aan Simon West (Con Air). Een goede beslissing omdat er nu meer balans is waardoor alles veel beter loopt. Bovendien is Jean Claude Van Damme de 'vilainste' slechterik van 2012.
10. Cabin in the Woods is één van de weinige, leuke en originele horrorfilms van het jaar. Het bevat alles wat het genre zo leuk maakt:zombies, sfeer, aangename personages maar het biedt veel meer. Het eerste deel is een soort van parodie vol clichés terwijl het tweede deel dieper in gaat op het thema. Dat zorgt voor hele leuke plottwists en een lading vol monsters.
3voor12 Mijn Songs van 2012
1. Husky - History's Door
Mijn tip en favoriete nummer van 2012. Die opbouw met zeemzoete vocalen, denderende gitaren en drums dat samen komt in een eclectisch slot.
2. Foster The People - Call It What You Want
Net niet de beste song van 2012, maar zonder twijfel de strafste videoclip. Na één seconde zit ie al in je hoofd en laag na laag graaft het zich verder tot je zo vals als wat gaat 'meezingen'.... oow ooow ieeee oooow oooow...
3. Labrinth ft. Tinie Tempah - Earthquake
Wat krijg je als je de vetste beat van 2012 samen gooit met de heetste rapper van de UK? Een earthquake dat zorgt voor terror on the Richter scale!
4. The Kik - Simone
De zomerhit van 2012 dankzij Dave en zijn mannen! Heerlijke 60's sound maar toch zo verfrissend.
5. Jamie Woon - houlda
Vrij minimal maar toch zeer pakkende muziek rondom herkenbare teksten. Het werk van Jamie Woon, die tegenwoordig helaas zijn nummers live in een uitbundiger jasje steekt. Gelukkig hebben we het debuutalbum nog!
6. Sef - De Wereld In
Op het eerste gezicht een moeilijke keuze met zoveel goede Nederlandse rappers. Sef verdient de voorkeur omdat hij nog altijd gezien wordt als support. Met liedjes als De Leven, Diamanten (Hans de Booij!) en deze De Wereld In brengt de man een goede mix van slimme raps, retro beats en artistieke videclips.